Gymnastikläraren på Mo skola gav under våren sina elever i årskurs fyra i uppgift att var och en planera och leda en gymnastiklektion. För fjärdeklassaren Matilda Flordal, orienterare i SOK, var valet av ämne för lektionen enkelt: inomhusorientering i skolan! Kort sagt ”Mo skol-OL”. Matilda ritade kartan, lade banorna och skötte sekretariatet. Som åskådare var det väldigt roligt att se barnens glädje och olika angreppssätt. För vissa var det roligaste att springa den korta ”prova-på”-banan om och om igen så fort som möjligt, för andra blev utmaningen istället att memorera den långa banan och sedan springa den utan karta.

Intressant att se var också den tydliga skillnaden på stämning i fyr-femman och i sexan som fick låna Matildas upplägg till sin idrottslektion samma eftermiddag. När sjätteklassarna gjorde samma övning var många lika glada och entusiastiska men det blev också ett betydligt större drama med gråt och förtvivlan när någon gjorde en stor bom eller när någon inte fick eller hann ”hänga” på någon annan. Vad slutsatsen av detta blir är inte helt klart, men kanske finns det åldrar då det är mer och mindre lyckat att ge sig på en ny sorts utmaning inför sina klasskamrater.

På de flesta av barnen lät det hur som helst som att detta var den roligaste idrottslektionen någonsin…

 

Dela på Facebook